Tiistaina 17.11 luennoinnin sijaan käytiin kalamaljakeskustelu yrityksen
yhteiskuntavastuusta ja etiikasta. Aihe on kiinnostava omaa taustaa ja tulevaisuuttakin ajatellen: ei voi tietää, jos päätyy työskentelemään tällaisen
työn pariin. Yrityksen yhteiskuntavastuusta on saatu tietoa nykyisissä
opinnoissa ja niitä edeltäneissä myös. Kalamaljakeskustelusta sai siihen uuden näkökulman johtamisen kautta.
Ennen varsinaista kalamaljakeskustelua meidät jaettiin neljään eri
ryhmään. Ryhmillä oli eri mielipiteet siitä, tuleeko yrityksen ottaa eettiset asiat huomioon. Ensimmäisen ryhmän mielestä yrityksen ainoa tavoite on saada voittoa. Toisen mielestä ainoa tavoite on noudattaa lakia, kun taas kolmannen mielestä eettisyys tulee huomioida, mutta sillä voi myös tehdä voittoa. Neljännen ryhmän näkökulmasta eettisyys on otettava huomioon pitkällä tähtäimellä. Näiden pääryhmien väliin muodostui ryhmiä, jotka tunsivat
olevansa tiettyjen näkökulmien välissä. Itse sijoituimme juuri tällaiseen
välimuotoryhmään. Pienemmissä ryhmissä perusteltiin omaa näkökulmaa. Yhteiskuntavastuusta on ollut puhetta muissa
yhteyksissä, mutta tässä se kytkeytyi johtamiseen.
Keskustelu rönsyili sinne tänne, välillä ei oltu edes asiassakaan, kunnes
taas palattiin asian äärelle. Avaava keskustelu oli joka tapauksessa, ja aloimme pohtia eikö meidänkin laitoksen kursseille tällainen muoto olisi hyvä? Politiikan
kentällä tulee pystyä argumentoimaan ja perustelemaan mielipiteensä ja
sanomaansa niin, tällaiseen se olisi juuri hyvää harjoitusta. Työelämässä ei
enää voi harjoitella: siellä sitten mennään ja eikä meinata.
Puhuttaessa etiikasta ja yrityksen toiminnasta omassa pienryhmässä
pohdimme sitä, kuinka hyvin yritykset ns. jalkauttaa yhteiskuntavastuun ja
etiikan organisaatioidensa toimintaan muutenkin kuin määriteltynä tavoitteena, niin että se näkyy
koko organisaatiossa. Tästä päästään taas siihen, kuinka kaikki tämä kietoutuu
muihin johtamisen osiin. Halutaan kuitenkin tehdä hyviä ja oikeudenmukaisia
päätöksiä ja ratkaisuja, eikä luoda vääränlaista kuvaa toisille.
Halusimme avata vähän luennon käsitteitä teille ja itsellemme ymmärrettävyyden lisäämiseksi.
Yrityksen yhteiskuntavastuu tarkoittaa vapaaehtoista yhteiskunnallisten ja
ympäristöasioiden näkökohtien ottamista liiketoimintaan ja vuorovaikutukseen
sidosryhmien kanssa.
Tästä nousi myös yksi ajankohtainen esimerkki: missä piilee Volkwagenin etiikka ja vastuu? Hyvä esimerkki vastuuttomuudesta on myös Talvivaara. Mitä he ajattelevat sijoittajien ja kuluttajien ajattelevan huijausten paljastuessa? Onko koko yrityksen etiikka samanlainen, vai tuleeko malli jostain korkeammalta taholta? Pitääkö työntekijöiden hyväksyä johtajien moraaliton toiminta vain säilyttääkseen työpaikkansa?
(http://nwohavaintoja.blogspot.fi/2015/02/hallitus-junaili-100-000-000-euroa.html)
Kuvassa Talvivaara

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti