perjantai 20. marraskuuta 2015

Yrityksen yhteiskuntavastuu ja etiikka

Tiistaina 17.11 luennoinnin sijaan käytiin kalamaljakeskustelu yrityksen yhteiskuntavastuusta ja etiikasta. Aihe on kiinnostava omaa taustaa ja tulevaisuuttakin ajatellen: ei voi tietää, jos päätyy työskentelemään tällaisen työn pariin. Yrityksen yhteiskuntavastuusta on saatu tietoa nykyisissä opinnoissa ja niitä edeltäneissä myös. Kalamaljakeskustelusta sai siihen uuden näkökulman johtamisen kautta.

Ennen varsinaista kalamaljakeskustelua meidät jaettiin neljään eri ryhmään. Ryhmillä oli eri mielipiteet siitä, tuleeko yrityksen ottaa eettiset asiat huomioon. Ensimmäisen ryhmän mielestä yrityksen ainoa tavoite on saada voittoa. Toisen mielestä ainoa tavoite on noudattaa lakia, kun taas kolmannen mielestä eettisyys tulee huomioida, mutta sillä voi myös tehdä voittoa. Neljännen ryhmän näkökulmasta eettisyys on otettava huomioon pitkällä tähtäimellä. Näiden pääryhmien väliin muodostui ryhmiä, jotka tunsivat olevansa tiettyjen näkökulmien välissä. Itse sijoituimme juuri tällaiseen välimuotoryhmään. Pienemmissä ryhmissä perusteltiin omaa näkökulmaa.  Yhteiskuntavastuusta on ollut puhetta muissa yhteyksissä, mutta tässä se kytkeytyi johtamiseen.
Keskustelu rönsyili sinne tänne, välillä ei oltu edes asiassakaan, kunnes taas palattiin asian äärelle. Avaava keskustelu oli joka tapauksessa, ja aloimme pohtia eikö meidänkin laitoksen kursseille tällainen muoto olisi hyvä? Politiikan kentällä tulee pystyä argumentoimaan ja perustelemaan mielipiteensä ja sanomaansa niin, tällaiseen se olisi juuri hyvää harjoitusta. Työelämässä ei enää voi harjoitella: siellä sitten mennään ja eikä meinata.

Puhuttaessa etiikasta ja yrityksen toiminnasta omassa pienryhmässä pohdimme sitä, kuinka hyvin yritykset ns. jalkauttaa yhteiskuntavastuun ja etiikan organisaatioidensa toimintaan muutenkin kuin määriteltynä tavoitteena, niin että se näkyy koko organisaatiossa. Tästä päästään taas siihen, kuinka kaikki tämä kietoutuu muihin johtamisen osiin. Halutaan kuitenkin tehdä hyviä ja oikeudenmukaisia päätöksiä ja ratkaisuja, eikä luoda vääränlaista kuvaa toisille.

Halusimme avata vähän luennon käsitteitä teille ja itsellemme ymmärrettävyyden lisäämiseksi. 
Yrityksen yhteiskuntavastuu tarkoittaa vapaaehtoista yhteiskunnallisten ja ympäristöasioiden näkökohtien ottamista liiketoimintaan ja vuorovaikutukseen sidosryhmien kanssa. 
Tästä nousi myös yksi ajankohtainen esimerkki: missä piilee Volkwagenin etiikka ja vastuu? Hyvä esimerkki vastuuttomuudesta on myös Talvivaara. Mitä he ajattelevat sijoittajien ja kuluttajien ajattelevan huijausten paljastuessa? Onko koko yrityksen etiikka samanlainen, vai tuleeko malli jostain korkeammalta taholta? Pitääkö työntekijöiden hyväksyä johtajien moraaliton toiminta vain säilyttääkseen työpaikkansa?

(http://nwohavaintoja.blogspot.fi/2015/02/hallitus-junaili-100-000-000-euroa.html)
Kuvassa Talvivaara

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti