Heidi Salokangas piti hyvän luennon siitä, kuinka osaamista johdetaan. Hän
halusi meidän ymmärtävän, johtamista sekä sitä, että pitää tuntea yrityksen
tavoitteet ja päämäärät. Strategian määrittää yrityksessä yleensä hallitus.
Hyvä pointti mielestäni oli, että yrityksen menestys tulee ei-kopioitavan
osaamisen varassa. Pohdimme osaamisen johtamista organisaatioiden sisällä.
Organisaatiossa on aina tavoitteita ja päämääriä, joita kohti
pyritään. Parhaiten organisaatio pääsee tavoitteeseen, kun sillä on osaavat ja
ammattitaitoiset työntekijät, joita kannustetaan ja motivoidaan. Kun urheilussa
puhutaan siitä, että joukkue on niin huono kuin on sen heikoin pelaaja, voidaan
asia nähdä samalla tavalla myös yrityksen näkökulmasta. Jos ammattitaitoisten
ja motivoituneiden työntekijöiden joukossa on joku, joka ei täytä vaadittuja
osaamistavoitteita tulee muille
työntekijöille siitä taakka. Muut joutuvat tekemään enemmän töitä, jotta yritys
pääsisi tavoitteisiinsa. Pelkästään työntekijöiden tiedot ja taidot eivät riitä
toimivaan organisaatioon, vaan myös organisaation tulee oppia ja kehittää
toimintaa. Avainasemassa onkin organisaation kyky uudistua ja luoda omaa
tulevaisuuttaan.
Miten osaavaa ja motivoitunutta työyhteisöä tulisi johtaa?
Tärkein seikka osaamisen johtamisessa on totta kai työntekijöiden omien
vahvuuksien esiin tuominen. Jo ennestään opitun lisäksi jokainen ihminen tarvitsee
totta kai haasteita ja koulutusta myös työelämässä. Oikeanlaisella
suunnitelmalla, koordinoinnilla ja kouluttamisella johtaja pystyy kehittämään
alaisiaan vielä vähän enemmän ja saa näin osaavasta joukosta vielä enemmän
irti. Kun johtaja ohjaa alaisiaan tietynlasiin koulutuksiin, hän pyrkii samalla
luomaan lisää osaamista oman yrityksensä tarpeisiin. Tarjoamalla työntekijöille
mahdollisuuden itsensä kehittämiseen ja ammattitaidon lisäämiseen, hyötyy myös
yritys siitä, että sen osaaminen kasvaa.
Halusimme tuoda myös omaa ympäristöpolitiikan alaamme oppimispäiväkirjaamme, sillä tulevaisuudessa tulemme tarvitsemaan niin politiikkaa kuin johtamistakin työelämässä. Siitä hyvänä esimerkkinä tämä Helsingin Sanomien artikkeli: http://www.hs.fi/politiikka/a1432522960189.
Artikkelissa pohditaan johtamista, strategioita ja
ilmapiiriä sekä organisaatiota. Eduskunta on oma organisaationsa ja sen eri
osilla on vetäjänsä. Tällä lähinnä haluamme tuoda esiin sen, että uuteenkin
työpaikkaan tulijan tulee sopeutua ja oppia organisaation tavat, samoin kuin on
eduskunnassa ja aika monissa vastuullisissa tehtävissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti