perjantai 20. marraskuuta 2015

Osaamisen johtaminen


Heidi Salokangas piti hyvän luennon siitä, kuinka osaamista johdetaan. Hän halusi meidän ymmärtävän, johtamista sekä sitä, että pitää tuntea yrityksen tavoitteet ja päämäärät. Strategian määrittää yrityksessä yleensä hallitus. Hyvä pointti mielestäni oli, että yrityksen menestys tulee ei-kopioitavan osaamisen varassa. Pohdimme osaamisen johtamista organisaatioiden sisällä.

Organisaatiossa on aina tavoitteita ja päämääriä, joita kohti pyritään. Parhaiten organisaatio pääsee tavoitteeseen, kun sillä on osaavat ja ammattitaitoiset työntekijät, joita kannustetaan ja motivoidaan. Kun urheilussa puhutaan siitä, että joukkue on niin huono kuin on sen heikoin pelaaja, voidaan asia nähdä samalla tavalla myös yrityksen näkökulmasta. Jos ammattitaitoisten ja motivoituneiden työntekijöiden joukossa on joku, joka ei täytä vaadittuja osaamistavoitteita  tulee muille työntekijöille siitä taakka. Muut joutuvat tekemään enemmän töitä, jotta yritys pääsisi tavoitteisiinsa. Pelkästään työntekijöiden tiedot ja taidot eivät riitä toimivaan organisaatioon, vaan myös organisaation tulee oppia ja kehittää toimintaa. Avainasemassa onkin organisaation kyky uudistua ja luoda omaa tulevaisuuttaan.  


Miten osaavaa ja motivoitunutta työyhteisöä tulisi johtaa? Tärkein seikka osaamisen johtamisessa on totta kai työntekijöiden omien vahvuuksien esiin tuominen. Jo ennestään opitun lisäksi jokainen ihminen tarvitsee totta kai haasteita ja koulutusta myös työelämässä. Oikeanlaisella suunnitelmalla, koordinoinnilla ja kouluttamisella johtaja pystyy kehittämään alaisiaan vielä vähän enemmän ja saa näin osaavasta joukosta vielä enemmän irti. Kun johtaja ohjaa alaisiaan tietynlasiin koulutuksiin, hän pyrkii samalla luomaan lisää osaamista oman yrityksensä tarpeisiin. Tarjoamalla työntekijöille mahdollisuuden itsensä kehittämiseen ja ammattitaidon lisäämiseen, hyötyy myös yritys siitä, että sen osaaminen kasvaa.

Halusimme tuoda myös omaa ympäristöpolitiikan alaamme oppimispäiväkirjaamme, sillä tulevaisuudessa tulemme tarvitsemaan niin politiikkaa kuin johtamistakin työelämässä. Siitä hyvänä esimerkkinä tämä Helsingin Sanomien artikkeli: http://www.hs.fi/politiikka/a1432522960189.

Artikkelissa pohditaan johtamista, strategioita ja ilmapiiriä sekä organisaatiota. Eduskunta on oma organisaationsa ja sen eri osilla on vetäjänsä. Tällä lähinnä haluamme tuoda esiin sen, että uuteenkin työpaikkaan tulijan tulee sopeutua ja oppia organisaation tavat, samoin kuin on eduskunnassa ja aika monissa vastuullisissa tehtävissä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti