Ryhmä ja tiimi
kulkevat aika lailla käsi kädessä toistensa kanssa. Niiden koot vaihtelevat
tilanteesta riippuen.
Ryhmän määritys:
joukko ihmisiä, jotka tietävät kuuluvansa ryhmään ja ryhmän koossa pitämiseksi
on keskeistä ihmisten vuorovaikutus toisiinsa sekä yhteinen tavoite. (Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Ryhm%C3%A4_%28psykologia%29)
Tiimin määritys: "Tiimi on pieni
joukko ihmisiä, joilla on toisiaan täydentäviä taitoja, jotka ovat sitoutuneet
yhteiseen päämäärään ja yhteiseen toimintamalliin ja jotka pitävät itseään
yhteisvastuullisena suorituksistaan" (Katzenbach & Smith 1993) (Lähde:http://www.mattivuori.net/kehittaminen/tiimitys/index1.htm)
Monenlaisia tiimejä on
olemassa, jo pelkästään eri tarpeitten suhteen. Samoin on ryhmien suhteen.
Voidaanko siis sanoa, että työskennelläänkö ryhmässä vai tiimissä? Kuitenkin ne ajavat samaa asiaa ja niitä johdetaan sen mukaisesti.
Se, miten hyvin ryhmät
ja tiimit toimivat, riippuu nimenomaan siitä millainen ryhmähenki on ja miten
työntekijöiden vahvuudet on otettu huomioon sekä kuinka vuorovaikutus toimii.
Tiimissä kuin
ryhmässäkin tulee pystyä hoitamaan vaikeat tilanteet keskustellen ja pyrkien
ratkaisemaan ne sulassa sovussa. Yhteinen vastuu tavoitteesta on se, joka kantaa
ja tavoite on täyttynyt kun se on laitettu käytäntöön. Luottamus on tässäkin asiassa tärkeää.
Tästähän kuulimme lisää myöhemmin. Pohdittiin sensemaking
käsitettä, niin tämä tavallaan kiteyttää sen, että pyritään ymmärtämään asioiden
yhteys. Tämän vuoksi autolla ajamista ja johtamista voidaan verrata toisiinsa.
molemmat ovat liikenteessä, autoa ajaessa joutuu seuraamaan tilanteita ja
ymmärtämässä toisten ajoliikkeitä, kun taas johtaja lukee työpaikalla erilaisia merkkejä
ja viestejä siitä miten homma toimii. Molemmilla on vastuullinen tilanne. Ilman
ohjeita ja sääntöjä oltaisiin hukassa. Liikenne menisi aivan sekaisin ja yritykset ajaisivat itsensä konkurssin partaalle.
Tiimien ja ryhmien työskentelyä kuvaa hyvin tämä oppimispäiväkirjatehtävä. Saamme oppia ryhmätyöskentelystä ja vastuun jakamisesta. Ryhmällämme ei ole selkeätä johtajaa, mutta toimimme silti kaikki yhteisen päämäärän eteen. Toiminnallemme määriteltin alussa säännöt ja suunnitelma, jota olemme noudattaneet. Tämä ja monet muut ryhmätyöt yliopistossa valmistavat meitä työelämän tiimityöskentelyyn ja parantaa ryhmätyötaitojamme. Vaikka yliopiston ryhmätyöt eivät ole yhtä vaativia kuin työelämässä, vaaditaan silti luottamusta ihmisten välillä.
Hyvä johtaja motivoi organisaation sisällä olevien tiimien ja ryhmien työskentelyä kommentoimalla, antamalla positiivista palautetta ja auttamalla vaikeissa tilanteissa. Tällä tavoin päästään kohti yrityksen yhteisiä tavoitteita. Tämä lisää myös ihmisten viihtymistä ja hyvinvointia organisaation sisällä. Näin ollen organisaatiokulttuuri elää ja voi hyvin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti