Tänään käsittelemme luentojen 1-6 materiaalien pohjalta omia ajatuksiamme peilaten luennoilla käytyihin asioihin. Aloitetaan ensimmäisen luennon asioista ja meidän odotuksistamme ja tavoitteistamme kurssilla.
Ensivaikutelma kurssista oli mielenkiintoinen auditorion penkkiin istuttuamme. Johtamisen teoria ja käytäntö on kiedottu hyvin yhteen kurssilla. Asiat on esitetty ymmärrettävästi vaikka tiedostamme, että johtaminen on aika abstrakti tieteenala.
Minkälainen meidän mielestämme hyvä johtaja sitten on? Työntekijät ovat johtajan tärkein työkalu, joten heidät on otettava huomioon ihmisinä eikä koneina. Hyvä johtaja osaa perustella päätöksensä eikä hoida sosiaalisesti hankalia tilanteita epäinhimillisesti. Hän kohtelee kaikkia alaisiaan tasa-arvoisesti katsomatta henkilökohtaisiin syihin tai alaisen taustoihin. Hän osaa delegoida työtehtävät alaistensa osaamisen mukaisesti, jotta työ olisi mahdollisimman tehokasta ja mieleistä.
Juttelimme kolmestaan, kuinka me ymmärrämme ja koemme organisaation käsitteenä. Organisaatiossa mikään osa ei toimi yksinään, kaikkien täytyy puhaltaa yhteen hiileen. Vertauskuvaksi otimme puun: ilman sen juuria, runkoa ja oksia se ei toimisi niin kuin sen kuuluu. Hyvä puu kestää myrskyn, kasvaa ja kestää muutokset ja pysyy pystyssä virkeänä vuodesta toiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti