tiistai 10. marraskuuta 2015

Luottamus alaisen ja esimiehen välillä

Luottamus. Luottamus on itsensä peliin heittämistä ja riippuvuutta toisten toiminnasta. Yksin luottamusta on mahdoton rakentaa toimivaksi. Meillä jokaisella oli joku tarina epäluottamuksesta omassa työelämässä. On kokemuksia huonoista johtajista ja epäreiluista tilanteista. Luennolla käytyjä asioita oli helppo peilata omaan elämään. Luottamus rakentuu hitaasti, mutta hajoaa helposti. Epäluottamuksen aiheuttama huono ilmapiiri lisää puolestaan vielä enemmän luottamuspulaa, josta syntyykin itseään ruokkiva noidankehä.


Ihmisten välinen vuorovaikutus perustuu luottamukseen. Se on taito, joka opitaan pienestä asti ja jossa voi kehittyä luottamuksen kasvaessa ja sen rikkoutuessa. Luottamuksen rikkoutuminen ei aina ole vain kahden ihmisen välinen asia. Ajankohtainen esimerkki laajasta luottamuksen menetyksestä on Volkswagenin aiheuttama päästökohu. Sijoittajat ja auton ostaneet ovat menettäneet luottamusta skandaalin paljastuessa. Tämä herättää myös epäilyksiä muista autonvalmistajista. Onko kyseessä vasta jäävuoren huippu?


Voiko luottamusta palauttaa ja miten se käy?
Luottamuksen palauttaminen vaatii paljon aikaa. Työyhteisössä esimiehen rooli luottamuksen palauttamisessa on tärkeä, vaikkei hän itse kuuluisikaan asiaan. Aina luottamuksen saaminen takaisin ei ole mahdollista tilanteesta riippuen. Luottamus on kuitenkin tärkeää saada takaisin, koska se vaikuttaa työilmapiiriin jopa koko työyhteisön osalta. Ei pidä unohtaa myöskään tunteiden käsittelyä, koska nimenomaan tunteet tulevat loukatuksi konfliktitilanteessa, mikä voi patoutua pitkiksi ajoiksi ja aiheuttaa omat ongelmansa.



(http://www.tyoturva.fi/ttk_uutiset/ajankohtaista/luottamus_ja_yhteistoiminta_-seminaari_22.10.2015_klo_12-16_helsinki.4721.news)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti